Jak správně připravit auto na zimu
Přezutá kola a nemrznoucí kapalina. Nastartovat, rozehřát a jet. Vážně to stačí? Zimní období je část roku, kdy neúmyslně, ale často výrazně, poškozujeme svá auta.
22.11.2018 Celý článekVíte, co vás dělí od pohodové jízdy, sešlápnutí brzdy, nárazu, nebo včasného zastavení? Tím co rozhodne je reakční a brzdná dráha, přesněji jejich délka. Každý řidič by měl vědět o několika základních faktorech, které je zásadně ovlivňují.
Co to znamená v praxi? Když se zdvojnásobí rychlost vozu, tak vzroste jeho brzdná dráha na čtyřnásobek. Na základě toho je jasné, že délka brzdné dráhy je velice citlivá na rychlost, kterou se vůz pohybuje. A i malé zvýšení rychlosti, se dramaticky promítne do délky jeho brzdné dráhy.
Suchý asfalt, kvalitní pneu, tlumiče, brzdy a další prvky podvozku. Předpokládejme, že toto všechno je v perfektním stavu.
V reálném prostředí provozu musíme k brzdné dráze připočíst i tzv. “reakční dráhu”. Tedy prostor, který vozidlo urazí za čas, během kterého řidič reaguje.
Dle klinických studií a analýz dopravních nehod soudními znalci je uváděn průměrný reakční čas 1,6 vteřiny. Reakční čas lze jen velmi těžko zlepšit, ale snadno zhoršit nepozorností, únavou, nebo například věkem či nemocí. Nemluvě o ovlivnění požitím alkoholu nebo jiných drog. Negativně ji ovlivňuje také špatná viditelnost.
Kapalinové brzdy osobních vozidel 0,12 – 0,2 vteřin
Vzduchové brzdy 0,37 – 0,6 vteřin
Vzduchové brzdy jsou používány především v nákladních vozidlech. Proto rozhodně není bezpečné, pokud za vámi v těsném závěsu jede kamion. Jejich řidiči často tvrdí, že přes osobní auto vidí a reagují ve stejný okamžik jako jeho řidič. Ale i při stejné rychlosti reakce obou řidičů má nákladní vozidlo výrazně pomalejší (oproti osobním vozidlům 3-násobnou) technickou prodlevu brzd. Přihlédneme-li ještě k celkové vyšší hmotnosti nákladního vozidla proti vozidlu osobnímu, je taková srážka jednoznačně devastující.
Čím větší rychlostí se vozidlo pohybuje, tím delší dráhu za tuto “reakční dobu” urazí. Pro představu, průměrná reakční doba řidiče a osobního vozidla dohromady je dle výzkumů 1,8 vteřiny.
Jen jako alarmující zajímavost uvedeme dráhu zastavení vozidla, tedy součet reakční a brzdné dráhy, z rychlosti 200 km/h, která za podmínek suché asfaltové vozovky generuje délku 260 metrů, což je pro lepší představu téměř délka 3 fotbalových hřišť. To celé, z pohledu času, trvá řidiči i vozidlu dlouhých 7,6 vteřiny.
Například rozdíl rychlosti mezi 50 km/h a 70 km/h (nejen při jízdě v obci) je velice podstatný. Za předpokladu shodné, téměř nereálné reakce do 1 vteřiny je rozdíl následující: v místě kde řidič jedoucí obcí 50 km v hodině zastaví, řidič překračující rychlost o 20 km/h se střetne s překážkou v rychlosti 58 km/h. V případě čelního nárazu vozidla do pevné překážky (např. silný strom mimo vozovku) je z tohoto času prvních 5,6 vteřiny pro posádku vozu smrtelných, to znamená, že šance na přežití jsou pouze v posledních 2 vteřinách.
Podstatným faktorem vyvolávajícím tyto krizové okamžiky je i vnímání rychlosti řidičem. Nová vozidla dávají řidiči pocit, že i při vyšších rychlostech se to “vleče”. Řidič proto má tendenci k překračování povolené rychlosti. Myslete na možné dopady, když překračujete rychlost.
Přezutá kola a nemrznoucí kapalina. Nastartovat, rozehřát a jet. Vážně to stačí? Zimní období je část roku, kdy neúmyslně, ale často výrazně, poškozujeme svá auta.
22.11.2018 Celý článekSchopnost řídit auto i jejich udržení je zcela individuální, tedy i váš sedmdesátiletý tchán může být kompetentní účastnit se provozu, zatímco o dvacet let mladší řidič bude mít velké potíže.
22.3.2018 Celý článekSkvrny od oleje na silnici mohou překvapit i tam, kde byste je nečekali. Tyto nevinně vypadající duhové obrazce mohou být příčinou nehezkých nehod.
11.3.2018 Celý článek