Bezpečná vzdálenost

Bezpečná vzdálenost

Pravidla bezpečné vzdálenosti

Ačkoli zatím stále v české legislativě neexistuje pravidlo, které by nařizovalo
přesnou vzdálenost, kterou musí řidič udržovat od před ním jedoucího
vozidla, není dobré její význam podceňovat. Ve skutečnosti jde o jeden z
nejdůležitějších principů bezpečné jízdy. Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy
bude muset svoje vozidlo rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před
sebou, které nečekaně zpomalí, zastaví či se srazí s někým jiným, potřebuje jeho
mozek na zpozorování, zpracování informace a reakci určitou dobu, stejně jako pak
auto nebo motorka na zabrzdění. Dobrou pomůckou může být tzv. pravidlo 2
sekund.

2 sekundy

2 sekundy

To je minimální reakční doba trénovaného řidiče.

Pravidlo 2 sekund

To spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle nebo na silnici
(například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici) a od chvíle, kdy ho
před vámi jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazíte
vy. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy, což je předpokládaná minimální
doba, než si ne plně soustředěný řidič všimne hrozby potenciálního nebezpečí,
zašlápne brzdu a vozidlo stihne zastavit, aniž by se s nebezpečím střetlo.
To zvládne ale jen za předpokladu, že vpředu jedoucí vozidlo bude také „jen“
nouzově brzdit, tudíž bude mít také nějakou, podobně dlouhou brzdnou dráhu jako
vy. Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se např. srazí s protijedoucím vozidlem,
je 2 sekundová vzdálenost málo. Nejen z toho důvodu doporučujeme přidat rezervu
a počítat sekundy 3.

Dalším rizikem může být překážka na vozovce, které se řidič před vámi na
poslední chvíli vyhne a vy budete potřebovat čas na svoji reakci, například spadlý
předmět z nákladu, větev nebo velká díra v silnici.

 

Prostorová orientace

Bezpečná vzdálenost není důležitá jen před sebou, ale také po obou vašich
stranách. Ta se však neurčuje v sekundách. Máme tím na mysli například odstup od
u kraje jedoucích cyklistů. Nezapomeňte, že jejich jízda je vždy mimo vaši kontrolu a
můžou kdykoli z kola spadnout nebo náhle vybočit. Proto od nich při předjíždění
pokaždé udržujte vzdálenost, jako kdyby leželi i s kolem na zemi, ale zároveň
udržujte bezpečný odstup od vozidel jedoucích v protisměru. Z toho vyplývá, že
pokud není silnice dostatečně široká neměli byste se do předjíždění cyklistů nebo
objíždění chodců na vozovce pouštět s ohledem na svůj i jejich život. A to i za cenu
velkého zpomalení a určitého zdržení jízdou za cyklistou do doby, než bude možné
ho objet velkým obloukem. Čas v takové situaci byste neměli vyvažovat ohrožením
života nebo zdraví. Jak svého, tak toho druhého.

Podmínky na vozovce

Ve všech těchto i dalších situacích je důležitým faktorem počasí, kterému se
musí náš odhad přizpůsobit. Na mokré nebo namrzlé vozovce auto brzdí mnohem
pomaleji a v hustém dešti, mlze nebo vánici se mnohé objekty na silnici můžou stát
snadno přehlédnutelné.

Bezpečnou vzdálenost zvětšujte také s ohledem na svoji únavu nebo snížení
pozornosti při delších cestách a vždy ji výrazně navyšte, pokud při jízdě
telefonujete!

Přihlaste se k odběru novinek zde.

 

Také by vás mohlo zajímat

Za volantem po šedesátce?

Schopnost řídit auto i jejich udržení je zcela individuální, tedy i váš sedmdesátiletý tchán může být kompetentní účastnit se provozu, zatímco o dvacet let mladší řidič bude mít velké potíže.

22.3.2018 Celý článek