Jsou autonomní auta hrozba?

Jsou autonomní auta hrozba?

Odpověď na otázku: Kdy budou auta jezdit bez řidiče? není v současné době schopen nikdo relevantně vyřknout. Zásadním důvodem totiž není jen samotná technologie autonomních vozidel.

 

Argumenty pro nejčastější tvrzení, že masové využití produkčních, sériově vyráběných autonomních vozidel je vzdáleno minimálně v horizontu 15 – 20 let.

TECHNOLOGIE

Jedním z milníků bylo auto, které bylo schopno „samo“ (myšleno bez řidiče, protože jinak bylo pod dohledem celého týmu lidí) dojet z italské Parmy až do čínské Šanghaje na výstavu Expo (cca 13 000 km). Tento test uskutečnila v roce 2010 italská univerzita a vybrala si k tomu navíc elektrickou dodávku. Za osm let celosvětového intenzivního výzkumu do dnešního dne pochopitelně technologie výrazně pokročila, přesto je ještě mnoho překážek na cestě k tomu, že nebudeme muset vůbec řídit.

  • V současnosti se úspěšnost algoritmů pohybuje kolem 95 – 99 %, což se laikovi jeví jako super výsledek. Ale právě v těch „detailech“ 1-5% se skrývá to nejtěžší – KRIZOVÉ SITUACE – co má auto udělat, když do cesty vstoupilo dítě, nalevo je zastávka tramvaje plná lidí a vpravo je chodník a domy. Má auto porazit dítě? Nebo zabít 4 lidi na zastávce? Nebo ohrozit život majitele auta při nárazu do baráku? Řešení zabere ještě mnoho času.
  • Vyřešit a standardizovat komunikaci mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou. Jak to asi půjde rychle, když vidíme, jak velký je v ČR problém přechod na elektronickou dálniční známku nebo nastavit semafory tak, aby blikala zelená dříve, než skočí na oranžovou, jak funguje informační systém na dálnicích apod., kdo bude financovat změnu infrastruktury?
  • Zajištění bezpečnosti dat a přenášení informací jistě nebude jednoduchou záležitostí.
  • V současné době automobilky teprve plánují a zahajují výstavbu polygonů pro testování a vývoj těchto technologií v masovém měřítku. Doteď to byl tak trochu „underground“ (můj osobní subjektivní názor na stav vývoje).

Není to tedy pouze o tom vyrobit auto, které na základě čidel vidí, kde je silnice a kudy má jet – to již dnes umí skoro každá automobilka a další subjekty jako Google nebo Uber. VŠE ALE POUZE VE FÁZI TESTOVACÍHO PROVOZU! Včetně Tesly – všichni majitelé podepisují prohlášení o tom, že se vlastně stávají testovacími jezdci.

LEGISLATIVA a odpovědnost za škodu

  • Možná největší překážka zavedení masové produkce autonomních vozidel. Kdo bude odpovědný za bouračku v dobách, než bude dosaženo „VIZE NULA“ – neboli vize světa bez automobilových nehod. Tato vize není nereálná, ale rozhodně bude mít postupný a dlouhodobý nástup od snížení počtu obětí na nulu přes pokles počtu zranění až po vymizení dopravních nehod úplně.
  • Příměr: Legislativní řešení automatického systému tísňového volání eCall, které se dnes stalo povinnou součástí všech nových vozidel, trvalo 10 let. …. a to je jen krabička, která sama v případě nehody zavolá na linku 112!!! Jeho fungování v praxi odstartuje právě v dubnu 2018.
  • Nebo skutečnost, jak dlouho se v ČR připravuje novelizace a generální rekonstrukce zákona č. 361/2000 Sb. – pravidla silničního provozu (dle našich osobních zkušeností z mnoha jednání na Ministerstvu dopravy, Ministerstvu vnitra, Autoklubu ČR a dalších organizací minimálně již od roku 2008!). A teď si představme legislativní shodu zemí EU, celé Evropy a dalšího světa v době, kdy máme rozdílná pravidla i v tom, jak blikat nebo neblikat na kruhovém objezdu.

SPOLEČENSKÉ FAKTORY

  • Vozidlo je „šperk“, hračka i symbol společenského postavení. Bude se lidstvo vůbec chtít vzdát těchto „hodnot“? Budou mít autonomní auto jen ti nejbohatší jako výraz postavení? Zpočátku určitě ano, ale rozroste se tento trend masově? K čemu potřebuji na cestu do Kauflandu nebo na chatu jednou za týden autonomní auto? Budeme auta vlastnit nebo je budeme sdílet a přijedou k nám sama jako taxík na zavolání, nebude auto jenom služba? Takových otázek je mnoho a jistě se nevyřeší během pěti let. VŮBEC NENÍ JISTÉ, ŽE SE AUTONOMNÍ AUTA PROSADÍ.
  • Jak bude fungovat doprava, kde bude 30% autonomních vozidel jednajících racionálně naprosto podle zásad, 65% normálních a chybujících řidičů a 5% magorů riskujících a jednajících naprosto v rozporu s autonomními vozidly – po celou tuto dobu BUDEME MY MÍT ŘIDIČE STÁLE CO UČIT!
  • Velká skupina řidičů, kteří budou ještě dlouho potřebovat naši výuku a trénink je???
  • Mezi prvními autonomními vozidly asi nebudou sanitky, hasičská ani policejní vozidla!!!
  • Autonomní provoz dle všech odborných diskuzí a výzkumu začne nejdříve na dálnicích, pak v aglomeracích měst. Stále ale také budeme jezdit po jiných silnicích a budeme muset řídit!

Jistě je mnoho dalších argumentů, které nás vedou k přesvědčení, že řidič ještě NENÍ „vymírající druh“ a Polygon v Hradci Králové bude mít v horizontu nadcházejících 20 let dost zákazníků, kteří si váží svého zdraví a chtějí se vracet ze svých cest ke svým blízkým. Přestože se již dnes do vozidel dostávají pomocníčci jako infračervená čidla, digitální kamery a radary, hrozí nová nebezpečí. Někteří řidiči na ně přespříliš spoléhají nebo jsou díky jejich pomoci méně pozorní. Stejně jako se mění technika, mění se i příčiny vedoucí k nehodě, na něž my na našich kurzech reagujeme vývojem nových tréninkových cviků a postupů.

Navíc jsme přesvědčeni, že i kdyby se naplnily nejoptimističtější prognózy a silniční dopravu by ovládly stroje bez řidiče, bude mnoho lidí, kteří se na našem polygonu budou chtít svézt s konvenčním vozidlem pro radost a pro zábavu. A možná jich bude více než těch, kteří se v dnešní době mají chuť vzdělávat.

Také by vás mohlo zajímat